Nonnen og den emsige munk
Først tænker jeg ikke nærmere over, at munken kommer ind i kirken, korser sig og kysser et par af ikonerne ved billedskranken. Det er jo hans arbejde. Det er først tredje og fjerde gang, hvor han nærmest demonstrativt marcherer sin nu vanlige runde i kirken, at jeg sådan rigtigt bemærker ham. Til sidst giver han op og sætter sig med en bog bagerst i kirken. Det er nok første gang, at han har oplevet nogle turister bruge mere end et kvarter i kirken. Ikke fordi andre turister ikke kan bruge tre timer i det forholdsvis lille kirkerum. Mere fordi han virker ret ny i faget.
Foruden blot at iagttage og opleve rummet, arkitekturen og de fantastiske mosaikker, tager min mor og jeg til sammen omkring 400 fotos primært af mosaikkerne i kirkens skib. Uden blitz selvfølgelig! Det har den unge emsige munk bebudet, da vi entrerer kirken. Han giver os samtidig et nøgternt elevatorblik, men vi er selvfølgelig regelmenteret påklædt til lejligheden med lange bukser og langærmede skjorter, der tildækker arme og ben. Det er dog i sig selv ikke nok til at fremdrive et smil.
Foto: Helene Lykke Evers
Må indrømme, at jeg mellem munkens forholdsvis hyppige inspektionsrunder sniger mig til at kigge bag gardinerne i billedskranken for at få et glimt af mosaikkerne i apsis. Et kort øjeblik ligger jeg også udstrakt på ryggen på gulvet i midten af kirkerummet, hvorfra der er det absolut bedste udsyn til kuplen og mosaikkerne i pendentiverne og nichernes hvælvinger. Tror nu ikke, at det sidste vil medføre ret meget andet end et par løftede øjenbryn, men undlader alligevel at skabe for megen opmærksomhed med sådanne fysiske udfoldelser, når munken runderer.
Foto: Tove Lejla Evers
Grunden til at den unge munk ender med at få så stor en plads i vores oplevelse af klosteret er, at vi faktisk havde forventet at møde en ældre nonne, den sidste nonne, der skulle bo på klosteret Nea Moni. Hun er nævnt i samtlige guidebøger, nærmest som en attraktion i sig selv. Ifølge disse skulle hun møde den besøgende allerede ved indgangen til klosteret, hvorfra hun smilende, krumrygget og pludrende på græsk skulle føre vedkommende hen til klosterets mest berømte ikon ved billedskranken i hovedkirken. Da vi går en runde omkring kirken, ser vi foran apsis en forholdsvis ny grav med et stort trækors. Givetvis den sidste nonnes hvilested. Munken er fulgt efter os og sidder nu på en stol udenfor kirken og snakker i mobil.
Hovedkirken set fra apsis. Et stort trækors ses ved busken foran apsis.
Foto: Helene Lykke Evers